آزادی، خجسته آزادی

قلم توتم من است و آزادی مذهبم

آزادی، خجسته آزادی

قلم توتم من است و آزادی مذهبم

اسب حیوان نجیبی است

 

آفرین به عبدالرضا کاهانی با این فیلم انتقادی - اجتماعی - سیاسی‌اش. 

 

آنچه من از این فیلم فهمیدم مختصراْ این بود: 

 

همه مشکل دارند، همه را گرفتار مشکلی کرده‌اند. هر کس به نوعی درگیر معضلی است، یکی معتاد، یکی کلاهبردار، یکی آهنگ سازی که کارهایش فروش نمی‌رود، یکی همجنس‌باز، یکی دختری بی‌کس و کار و آواره که پدرش گلوی مادرش را بریده، یکی قاچاقچی اجناس خارجی، یکی مست، یکی مطلقه و... و همه بدهکار و بستانکار و خلاصه درگیر یکدیگرند و در این میان هیچ‌کدام پولی ندارند که یک نفر را از گیر مامور رشوه‌گیر خلاص کنند. اگر چه در انتهای فیلم معلوم می‌شود که مامور رشوه‌گیر، قلابی است اما کیست که نداند اگر قلابی معرفی نمی‌شد اصلاْ اجازه‌ی اکران نمی‌گرفت!... اما اسب کیست؟  همین مردمی که نجیبانه با همه‌ی مشکلات می‌سازند و سر یکدیگر را کلاه می‌گذارند و در حالت خوش‌بینانه‌اش برای رفع مشکلاتشان از یکدیگر قرض می‌کنند و نمی‌توانند بازپرداخت کنند... اما به فکرشان خطور نمی‌کند که اصل مشکل کجاست.

در مملکتی که مردم آن روی خاکی سر می‌گذارند که زیرش سرمایه‌های کلانی روزانه و شبانه استخراج و استحصال و از مرزهایش سرمایه‌های کلانی وارد و خارج می‌شود، پول‌ها کجاست؟ و چه باید کرد؟ یا به سخنی که در فیلم از زبان بازیگران تکرار می‌شود: «حالا چیکار کنیم؟» این سوال مهمی است که پرسیده می‌شود و در واقع زنگی است که در ذهن تماشاگر به صدا درمی‌آید. اما اصل حرف همان است که از دهان رزمنده‌ی دیروز و زندانی کلاهبردار امروز درباره موتوری که سوار است، بارها و بارها، بیرون می‌آید: فرمانش کج است... 

 

و سوال این است که فرمان یک مملکت در دست کیست؟؟  

 

 

آخرنوشت: 

مسلما من منتقد نیستم و برداشت شخصی خودم را مختصرا نوشتم و از برداشت‌های دیگر استقبال می‌کنم. 

فاک

 

روشی سریع برای به فاک رفتن دسته جمعی: 

 

رای بدهیم. 

 

 

پاورقی: 

قحطی که شد منظورم بهتر مشخص میشه!!

مرا بخوانید ۲

 

 

سلام دوستان عزیز.

در پست ۱۷ دی نوشتم که ایران در شرایط رکود تورمی قرار دارد که البته تا آنجا که من اطلاع دارم شاید به دلیل مسائلی چون عدم تشویش اذهان و امثال آن، تا آن زمان کسی از مسئولین اقتصادی ایران به این مسئله اذعان نکرده بود. در گذری اتفاقی به سایت آفتاب به این موضوع برخورد کردم که به تاریخ ۹ بهمن از سخن دکتر محمد نهاوندیان این خبر را درج کرده بود: 

 

آفتاب: عضو شورای پول و اعتبار، اقتصاد ایران را در شرایط رکود تورمی دانست و گفت: تعیین دستوری نرخ سود بانکی در بانکداری بدون‌ربا جایز نیست. 
محمد نهاوندیان با ارایه پیشنهاداتی در خصوص تدوین بسته پولی سال 91 گفت: نظر اتاق بازرگانی و تشکل‌های اقتصادی کشور این است که سیاست‌های پولی و اعتباری کشور باید در جهت ایجاد رونق در تولید و تجارت کشور باشد؛ به این معنا که باید شرایط رکود تورمی را در اقتصاد کشور درک کرد و برای مقابله با آن، بسته پولی سال آینده را تدوین کرد.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: این بسته باید با توجه به شرایط موجود در یک جامعه جوان که نرخ بیکاری بالای 11 درصد را تجربه می‌کند، تدوین شود. 

 

در حاشیه عرض می‌کنم که دوست عزیزم مهدی در آن پست ایراد وارد کرده بود که به چه دلیل معتقدم ایران در این شرایط رکود تورمی است که البته در پاسخ کامنت ایشان توضیحی مختصر دادم. با اعلام دکتر نهاوندیان که از سیاستگزاران اقتصادی کنونی کشور محسوب می‌شود و البته چون دیگر کفگیر دارد به ته دیگ می‌خورد مجبور به اعتراف این قضیه شده است، لابد اکنون دیگر باید بپذیریم! البته می‌توانیم به سراغ یکی از اساتید حوزه‌ی اقتصادی دانشگاه به نام مرتضی عزتی برویم و نظرش را بخوانیم. نظر ایشان در روزنامه «دنیای اقتصاد» در تاریخ ۲۹/۱/۸۸ درج شده بود که البته من اکنون دیدم و خواندم. شما هم بخوانید: 

 

یک کارشناس اقتصادی گفت: برای خروج از شرایط رکود تورمی حاکم بر اقتصاد ایران باید در قالب یک برنامه 5ساله، ضمن کاهش نرخ تورم، شرایطی را ایجاد کرد که رشد اقتصادی نیز به صورت همزمان افزایش یابد.
    مرتضی عزتی در گفت وگو با فارس «توانا» با اشاره به وضعیت رکود تورمی موجود در اقتصاد ایران، بیان کرد: رکود تورمی بحثی است که در اقتصاد ایران و اقتصادهایی مشابه به آن مطرح است.

 عزتی گفت: دولت اگر بتواند مسیر تزریق پول نقد را که منجر به تورم می شود اصلاح نماید و همزمان سیاست هایی را پیاده کند که انتظارات تورمی را از مردم بگیرد، می توان انتظار داشت تا تورم بعد از مدتی کاهش یابد. وی با تاکید بر لزوم ایجاد یک طرح جامع برای مبارزه با تورم، افزود: به منظور اتخاذ سیاست های دقیق تر و بهتر برای مبارزه با تورم باید ضمن اجرای یک طرح یکپارچه و جامع ابعاد مختلف تورم کنترل شده و همزمان به بحث رشد اقتصادی و خروج از رکود هم توجه کافی صورت پذیرد. عزتی افزود: برای از بین بردن این رکود دولت باید بدون اعمال سیاست های انقباضی هم تورم را هدف گذاری کند و هم بعد از مدتی این رکود را از بین ببرد.
    وی با بیان اینکه سیاست های انقباضی می تواند به رکود دامن بزند، اظهار داشت: سیاست های انقباضی که به رکود دامن می زند شاید بتواند تورم را نیز کاهش دهد، اما دولت باید به دنبال سیاست های انبساطی باشد به ویژه در بخش هایی که منجر به افزایش تولید می شود و نه سیاست های انبساطی که منجر به مصرف می شود.
    این استاد دانشگاه گفت: دولت بهتر است سیاست های انبساطی خود را به گونه ای که منجر به تولید می شود اعمال کند، به عنوان مثال باید مازاد درآمد نقدی خود را فقط به بخش تولید وارد کرده و نباید پولی به مصرف کننده بدهد که بیشتر مصرف کند.

 

قابل توجه دوست عزیزم دوشکا که علاقه‌مند بود در مسائل اقتصادی بیشتر بداند. 

 

در روزنامه همشهری به تاریخ ۳۰ بهمن ۹۰ هم به این موضوع پرداخته شده است: 

علی دینی ترکمانی : وقتی اقتصادی به‌دلیل مشکلات ساختاری، بهره‌وری پایین عوامل تولید و ظرفیت جذب پایین در موقعیت رکود تورمی قرار داشته باشد سیاست‌های انقباضی پولی که با هدف کنترل تورم تدوین می‌شود می‌تواند موجب تعمیق رکود شود بدون اینکه فشارهای تورمی را چندان کاهش دهد. 

مشکل رکود تورمی را در اقتصادی مانند اقتصاد ایران تنها با افزایش بهره‌وری عوامل تولید و افزایش ظرفیت جذب می‌توان پاسخ داد. ظرفیت جذب به معنای توانایی پیشبرد فرایند انباشت سرمایه به‌طور بهینه است. در این‌صورت، نسبت سرمایه به تولید یا هزینه نهایی سرمایه کاهش می‌یابد. یعنی برای تولید یک واحد محصول به‌جای 5 واحد سرمایه 2 واحد کفایت می‌کند.

چنین اتفاقی، در تحلیل نهایی به معنای نیاز کمتر به پول و سرمایه (نقدینگی) برای راه‌اندازی میزان مشخصی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری و کنترل فشارهای تورمی است. در عین حال، افزایش ظرفیت جذب موجب تحریک قابل توجه طرف عرضه اقتصاد و رشد ظرفیت‌های تولیدی در زمانی کوتاه می‌شود که در تحلیل نهایی به معنای زمینه‌سازی‌ برای بازتولید انباشت سرمایه و خروج اقتصاد از رکود است. 

 

این قصه سر دراز دارد اما همین نظرات را اگر در کنار سیاستهای پولی و مالی دولت و نیز عملکردهای سیاسی مرتبط با اقتصاد ایشان قرار دهیم می‌توانیم میزان انحراف از روشهای درست و اصولی اقتصادی را دریابیم و اینکه دولت چگونه با سیاست‌های نادرست و لجبازی و عدم پذیرش نصایح اقتصاددانان، مردم این کشور را دچار فقر و تورم و بیکاری روزافزون نموده و می‌نماید. البته میزان کارایی مجلس هم در گوشزد و الزام دولت به رفتار درست اقتصادی و سیاسی کم تاثیر نبوده و نیست. اما متاسفانه با داشتن مجلسی که حتی قدرت جلوگیری از برداشت‌ها و خرجکردهای غیرقانونی دولت را نداشته و نیز نمی‌تواند دولت را مجبور به پاسخگویی در عدم واریز میلیاردها دلار به خزانه نماید، وضعیت اقتصادی این ملت روز به روز بدتر می‌شود. یادتان باشد که سال ۸۴ با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد آقایان اصولگرایان از ریز و درشت اظهار خوشحالی و خوشوقتی کردند که اکنون سه قوا هماهنگ شدند و حالا می‌توان برای مردم کار کرد!! از کارکردهای اخیر برای مردم همین اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومان و نیز گم شدن ۱۲ میلیارد دلار در بودجه امسال (طبق اعلام دیوان محاسبات مجلس) نام برد. یادمان باشد که حتما برویم و برای تایید این چپاول‌ها و غارتگری‌ها و  اوضاع آشفته اقتصادی و سیاسی رای بدهیم!!!

 

 

پاورقی: 

 ---------

به دلیل نرخ تورم میانگین ۵۰ درصد از ارائه پاورقی معذوریم!